2022.07.01-től az új formátumú AA*AA-123 rendszámokat adják ki Magyarország területén. Már rengeteg cikk feldolgozta ezek formai és tartalmi követelményeit, én inkább az utcáról szedtem össze a témát, ami még számomra is tartogatott meglepetéseket.
Először is betű formátum. Ez egy teljesen egyedi, már mondhatnám akár azt is, hogy nekünk magyaroknak elkészített betűtípus, hasonlót használnak más országok is, de pont ilyet nem. Gratulálok a feljesztőknek, szép munka volt, sok jó dolgot ellestek máshonnan, de vittek is bele saját értéket. A régi formátummal könnyen lehetett csibészkedni, az F-ből E-t csinálni, az I-ből T-t a 3-asból 8-ast....stb. Az új karakterekkel ezek rendesen meg vannak nehezítve. Továbbá ellátták olyan biztonsági elemekkel, amikkel a korábbi rendszámok nem rendelkeztek, ami még nehezebbé teszi a hamisítást, visszaélést.
Na de menjünk is ki az utcára, mindjárt egy gyönyőrű Audi TT, ezzel a formátummal fogunk legtöbbet találkozni, ez fog legjobban "pörögni"
Kevésbé lesz az utcakép meghatározó része a "nagykocka"
A rendszámok mellett megújult a regisztrációs matrica is, első ami azonnal szembetűnik a régiekkel ellentétben, az újaknál elhagyták a kötőjeleket. Az is lehet a címert nem tudták milyen karakterrel helyettesiteni, csillagot mégsem írhattak, mint én az első sorban.
Az utánfutóknál, pótkocsiknál is elengedték az X, W megkülönböztetést, itt továbbra sincs regisztrációs matrica
Mint ahogy motoroknál sem tartották meg az U kezdő karaktert
A következő képem duplán különleges, az egyik hogy zöld, a másik, hogy a korábban üldözött Q betűt is rehabilitálták az új rendszerben
Ha már színes, akkor egy kis piros. A hétvégén egy nagy sárga traktoron (Rába Steiger) volt ez a picike "motor" méretű lassú jármű rendszám, ami gyakorlatilag a korábbi "M" megfelelője
Ami szintén meglepő, hogy a korábban piros "Y"-al kezdődő lassú járművekre kiadott rendszámokat, most a hagyományos sorozat rendszám fogja váltani.
A versenycélú (korábban SP) rendszámokat, szintén piros betűs "I" váltja:
Ha már "I" betű, jöjjön a fekete betűs változata:
De itt azért megállnék egy kérdésre a feltaláló felé. Azt nagyjából sejtem, hogy az I az ideiglenest jelképezné. Nos a zöld (M) betűs traktorok/bármik/versenyautók általában életük végéig viselik a rendszámukat, ami messze nem ideiglenes jelleg. A fenti kép az rendben. 2022-ben használható ideiglenes. Arra mondjuk kiváncsi lennék, hogy jövőre újraindul a számozás, vagy folytonos marad. A korábbi P, E, Z formátumot váltja fel. Nos P rendszámokból néhány 1000 darabot adtak ki évente, Z-ből már meghaladja a 20000-et is, az E rendszámok már csak pár 100 darabos volumenben színesítették az utcaképet. Kiváncsi lennék ránézésre mitől lehet majd megkülönböztetni őket.
Az OT rendszámok már a régi OT-12 34 formátumban korábban kifogytak, így az új formátum megjelenéséig egy úgynevezett átmeneti OT rendszámot hoztak létre, ami a gyűjtők értékes példányai lehetnek.
Az új fromátumban így néz ki:
Elég lesz egy darabig, és hogy meddig? Először a cikkeket olvasva, több 100 évre elegendő kombinációkról írtak, amit egy kissé túlzásnak tartottam, de egy kicsit jobban utána számoltam, az ük unokám, ük unokája sem fog eljutni a ZZ-ig.
Nem vagyok egy matek zseni így egy egyszerűsített sufni számítást végeztem:
ABC-123 formátumból kivettem az üldözött I, O, Q karaktereket közel 600.000 variáció jön ki egy kezdőbetűre. Egy-egy ilyen kezdőbetű az utóbbi évtizedben nagyjából 2 évre volt elegendő.
AA*AA-123 formátum esetén, ha a kiosztási szabályokat figyelembe vesszük és az I, O, Q karaktereket is belevesszük a buliba, az "A" kezdőbetű esetén ~3,4 millió variáció jön ki ami nagyjából 12 évre lesz elegendő. Nyilván most van egy boom, ami egy kicsit felhajtja a darabszámot, de nem hinném, hogy hamar eljönne a "B" kezdőbetű, ami ugye mássalhangzó, ami még több, nagyjából 14 millió variációt ad ami újabb 49 évre lesz elegendő. Szóval az én életemben a "C" már nem jön el. Jól számoltam?
A végére meg csemegének beteszem, a legelsőt, amit az utcán lehet látni:
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.